Сценична кантата от немския композитор и музикален педагог Карл Орф. Най-известното му произведение е сценичната кантата „Кармина Бурана“ от 1937 г., едно от най-популярните хорови произведения на XX век. Орф е автор на кантатите „Катули Кармина“ и „Триумфът на Афродита“, на опери и оркестрови пиеси
Заглавието на кантатата „Кармина Бурана” (Светски песни) идва от латински: Carmina - песни, стихове и Burana - по името на средновековния манастир Бойерн (Beuern), днес Бенедиктбойерн, в Бавария.
За текстова и драматургична основа на произведението на Карл Орф е послужил ръкописният поетически сборник от ХІІІ век „Кодекс Буранус” (Codex Buranus), съдържащ поетични творби на средновековните странстващи певци и поети – ваганти, трубадури, минезингери, пътували и изнасяли представленията си из цяла Европа.
„Кодекс Буранус” представлява уникална смес от светска средновековна поезия, достъпна и близка до народните среди. Написана е на къснолатински и старо-немски език с тематика, изпълнена с теми за любовта, смисъла на битието, религията и морала, често изпъстрена със страсти, бляскав хумор и безпощадна сатира.
През ХІХ век песенният кодекс е открит в манастира Бенедиктбойерн и е издаден под името „Кармина Бурана”. Карл Орф попада на него през 1934 г. Най-вероятно съдържанието на текстовете и миниатюрата “Колелото на Съдбата” възпламеняват въображението му и в следващите две години той композира своята кантата. Творбата му включва солисти - сопран, тенор и баритон, голям смесен хор, детски хор, голям симфоничен оркестър, а възможността произведението да се постави сценично включва и танцьори.
В течение на кантатата може да се обособи сюжет, който е загатнат от разнообразни ситуации. Той е организиран в три основни дяла, събиращи 25 отделни номера на латински и на старинен немски език. Най-популярната първа част “Колелото на Съдбата” се възприема като символ за преходността в живота, който лесно и ненадейно редува щастието с изпитания и възхода с падение. Триумфът на човека над съдбовните превратности и надмогването дори на смъртта, присъства в цялото произведение.
Карл Орф смята „Кармина Бурана” за първото си значимо произведение, въпреки че вече имал успех като автор на опери, кантати, театрална и камерна музика. След създаването на кантата, той споделя на своя издател: “Можете да унищожите всичко, което съм композирал досега. С “Кармина Бурана” започват моите събрани съчинения”.
И наистина, от премиерата си във Франкфурт на Майн на 8 юни 1937 до днес, “Кармина Бурана” триумфира в музикалния свят и владее въображението на публиката.