|     |  Логване   |   Контакт  |   Профил на купувача  |   Виртуална разходка  |  
    




Разширено търсене



Cъбития // Оперни спектакли

Резюме
Риголето / Оперни спектакли
Композитор:

Първо действие

Балът в двореца на Херцога на Мантуа е в разгара си. Херцогът разказва, че се е запознал в църквата с една красива девойка, която му е направила силно впечатление. В същото време обаче на бала, вниманието му е привлечено от Графиня Чепрано, която той веднага кани на танц. Съпругът на Графинята – Граф Чепрано – забелязва поведението на Херцога към собствената му съпруга, но в този момент придворният шут – гърбавият Риголето – започва да му се подиграва пред всички с хапливи реплики.  Граф Чепрано се заклева да му отмъсти, а заедно с него – и другите придворни, които също мразят шута Риголето, тъй като често стават жертва на злобните му подмятания и желаят отмъщение. Появява се Граф Монтероне, чиято дъщеря Херцогът е обезчестил. Вместо да го остави да говори, Риголето започва да го имитира подигравателно. В изблик на гняв, Граф Монтероне проклина Риголето и Херцога.

Пред дома на Риголето. Шутът е силно обезпокоен от проклятието на стария Монтероне. От тъмнината изскача бандитът Спарафучиле – наемен убиец, който предлага своите услуги на Риголето. Шутът отказва, но все пак се осведомява къде може да го намери в случай на нужда. Разделя се с бандита и влиза в къщата си. У дома, злобният шут от двореца е изцяло променен. Тук той е един нежен и любящ баща, полагащ грижи за дъщеря си Джилда – тя е единствената му радост на този свят и той внимателно я крие от очите на всички. Позволено ѝ е да излиза единствено до църквата. Докато разговаря с Джилда, Риголето на няколко пъти чува странен шум, но не успява да види никого. В двора през това време незабелязан успява да се вмъкне Херцога. Риголето поръчва на прислужницата Джована да се грижи за Джилда и да не отваря на никого и излиза. Джилда остава сама, а красивият младеж, когото е видяла неотдавна в църквата завладява мислите ѝ. Изведнъж младежът неочаквано се появява пред нея.  Херцогът успява да убеди Джилда, че е беден студент, който се казва Гуалтиер Малде. Заклева ѝ се във вечна любов и вярност и си тръгва, защото навън се чуват стъпки. Херцогът решава, че това е Риголето, който се връща, но всъщност отвън са се събрали придворните, дошли да отмъстят на шута за злобните му подигравки. Всички мислят Джилда за любовница на Риголето и са решението е тя да бъде отвлечена. В този момент се завръща Риголето. Придворните успяват да го излъжат, че са дошли да отвлекат жената на живеещия наблизо Граф Чепрано. Риголето им предлага помощта си – с маска на лицето, подобно на останалите, той трябва да държи стълбата, по която придворните да се качват. Чак когато чува в далечината виковете за помощ на Джилда, той осъзнава измамата. Спомня си за проклятието на Монтероне и пада отчаян на земята.

Второ действие

В двореца Херцогът е ядосан, защото е научил за отвличането на Джилда. Идват неговите придворни и му разказват как са отвлекли „любовницата“ на Риголето и са я довели в двореца. Херцогът разбира всичко и бърза да отиде в стаята при Джилда. Влиза Риголето, който се прави на безгрижен, тананикайки си песничка, но всъщност е силно обезпокоен и е уверен, че придворните са отвлекли дъщеря му. Придворните се подиграват с него, но скоро без да искат се издават, че Джилда е в стаята на Херцога. Риголето гневно заявява, че иска дъщеря си. Новината, че Джилда е всъщност негова дъщеря, шокира всички. Риголето се хвърля към заключената врата, но бива спрян и грубо изблъскан обратно от придворните. Той яростно проклина царедворците и ги заплашва, че ако не върнат дъщеря му, неговата ръка ще се стовари върху тях, защото човек, който брани честта на дъщеря си не се бои от нищо. Риголето се хвърля отново към вратата, но и този път е изблъскан обратно от всички. Осъзнавайки колко е безсилен, когато всички са срещу него, той горчиво се разплаква и започва да се моли на придворните да върнат дъщеря му, която за него е всичко на този свят.

Скоро Джилда излиза, хвърляйки се в обятията на баща си, който гневно заявява на всички придворни да се махнат. Останали сами, Джилда му разказва за своята любов, за измамата на Херцога, за опозоряването си. Риголето се мъчи да я утеши. В това време минава Граф Монтероне, когото водят към затвора. Като го вижда, Риголето отново се заклева да отмъсти жестоко на своя господар. Напразни са молбите на Джилда за прошка.

Трето действие

На брега на реката, пред къщата на Спарафучиле. Риголето е довел Джилда за да се убеди в неверността на Херцога. Двамата виждат как той, преоблечен като офицер, флиртува със сестрата на Спарафучиле - Мадалена. Риголето изпраща дъщеря си да се дегизира като момче и да отпътува към Верона, а след това извиква Спарафучиле и му плаща, за да убие херцога. Извива се буря, а Джилда тайно се завръща.  Тя чува разговора между Спарафучиле и Мадалена, в който танцьорката моли брат си да пощади живота на хубавия млад офицер, но той отказва – приел е поръчката и не може да я откаже. Да не би Спарафучиле да е лъжец или бандит, как така ще излъже клиента си Риголето? Накрая стигат до решение ако дойде първо някой друг човек, да убият него вместо Херцога и да дадат неговия труп на Риголето. Чувайки това, Джилда решава да се жертва за херцога, когото все още обича безкрайно, въпреки неговото предателство. Както е преоблечена като мъж, тя почуква на вратата на Спарафучиле а той, виждайки непознатия, веднага забива ножа си в гърдите му. След малко Риголето се връща и Спарафучиле му дава трупа на Джилда, завързан в чувал. Шутът е доволен — най-после той е отмъстил за позора си. Омразният господар най-после е в чувала, мъртъв. Остава само да хвърли чувала в реката. В този момент в далечината прозвучава песента на Херцога. Риголето е вцепенен. На кого е тогава трупът в чувала? Изпаднал в ужас, Риголето трескаво развързва чувала и вижда вътре дъщеря си Джилда. Тя все още е жива, говори и се движи, о, щастие! След кратък последен разговор между двамата, в който Джилда казва, че там горе в небето, близо до майка си, ще се моли и за него – баща си, тя умира. Останал отново напълно сам и отчаян, Риголето пада ридаещ върху безжизненото тяло.

 

История на създаването

Операта е замисленa по драмата на Виктор Юго "Кралят се забавлява“. Заедно с „Трубадур“ (1853) и „Травиата“ (1853), операта „Риголето“ е считана за част от „популярната трилогия“ на Верди. Насочена е основно към личната драма на един придворен шут. Верди е силно впечатлен от произведението и дълго време обмисля да напише опера върху него. Драмата на Юго обаче е забранена след  първото ѝ представление през 1832 г. в Париж. Въпреки това, Верди се залавя с композирането на произведението през 1850 г. по поръчка на театър „Ла Фениче“, Венеция. С либретото се заема либретистът Франческо Мария Пиаве, който дотогава вече е написал либретата за пет опери на Верди. Композиторът завършва произведението само за 40 дни, като първоначалното заглавие на операта е „Проклятието“. Цензурата по това време обаче държи на промяна на заглавието и дори на либретото. Така например първоначалният крал Франциск I става Херцога на Мантуа, а шутът Трибуле — Риголето. (Отначало е бил наречен Трибулето, но по-късно става Риголето, произтичащо от френското „риголо“ — шегобиец). От своя страна Верди премахва многобройните масови сцени и насочва вниманието към вътрешната драма на героите. Виктор Юго първоначално не се съгласява с промените и е на мнение, че неговият първоначален замисъл е силно изменен.
Премиерата на „Риголето“ се състои на 11 март 1851 г. в театър „Ла Фениче“ — Венеция с огромен успех, като Верди е аплодиран многократно по време на представлението. В едно писмо от това време композиторът споделя: „Доволен съм от себе си. Може би никога няма да напиша нещо по-добро.“ Само няколко месеца след премиерата във Венеция „Риголето“ е изнесена в много италиански и чужди оперни театри — Будапеща, Прага, Лондон, Виена. В Париж, поради несъгласието на Юго е поставена значително по-късно. Едва след френската премиера на „Риголето“ големият френски писател оценява достойнствата на оперната творба и е удивен от въздействието ѝ по начина, по който я представя Верди. Юго споделя, че би искал и неговите герои да могат да говорят по четирима едновременно, като в същото време се разбира какво казва всеки един от тях, имайки предвид квартета в трето действие.

В България „Риголето“ е поставена за първи път през 1920 г., под диригентството на М. М. Златин и режисурата на И. Иванцов.


В Русенска опера е поставена за пръв път на 21 април 1952г. Диригент е Константин Илиев, режисьор – Михаил Хаджимишев, художник – Ани Хаджимишева, хормайстор – Илия Илиев.


Следващите русенски премиери на „Риголето“ се състоят на 4 април 1989 г., 28 юли 1992 г., 29 септември 1997 г. и 19 октомври 2001.

 

 


 Comments 4 | Share on:



Информация: Логване | ЧЕСТО ЗАДАВАНИ ВЪПРОСИ | Контакт | Facebook | Fliker | Youtube | RSS | Български | English
Начало: Начало | Представяне
За нас: История филхармония | История опера | История хор | История балет | Виртуална разходка
Състав: Диригенти | Режисьори | Солисти | Oркестър | Хор | Балет | Артистичен персонал | Административен отдел | Технически служби | Ателиета | Поддръжка
Cъбития: Оперни спектакли | Симфонични концерти | Балетни спектакли | Оперетни спектакли | Мюзикъл | Камерни концерти | Образователни концерти | Детски спектакли | Театрално-музикални спектакли | Хорови концерти | Специални събития | Прослушвания | Гостуващи състави | Изложби | Мартенски Mузикални Дни | Русенска детска опера | Театрално-танцови спектакли | Концерт-спектакли
Mултимедия: Фотогалерия | Видео галерия
Планувай пътуването си: Русе | България | Транспорт
Връзки: Опери в България | Опери в Австрия | Опери в Сърбия | Опери в Македония | Опери в Израел | Опери в Естония | Опери в Германия | Опери в Албания | Опери в Словения | Опери в Чехия | Опери в Словакия | Опери в Украйна | Опери в Исландия | Опери в Ирландия | Опери в Белгия | Опери в Люксембург | Опери в Холандия | Опери в Швеция | Опери във Финландия | Опери в Норвегия
Прослушвания/Jobs: I цигулки | Тромбони | Туба | Хор
Обща информация: Уеб кара | Новини

пл.Света Троица № 7 - 7000 Русе | T 359 082 825 037 | Email